About

Pages

Jun 17, 2010

Losing

sambungan dr I Used To Be A Punk Rawker

Losing..something. But i'm not quite sure what it is.
Bile aku toleh kebelakang. Memandang perjalanan dan liku2 yg aku lalui. Banyak sebenarnye yg da berlaku. Banyak yg aku belajar..dan banyak jugak yg aku x paham sampai skrg. Yg belum aku tempuhi plak, masih jauh..dan x terjangkau akal aku nk jangka apa akan jadi d masa akan datang.

Memerhati keadaann sekeliling aku dari dlu smpi skrg..buat aku tertanya2 tentang byk perkara. Berkaitan dgn jalan yg aku pilih; Muzik, band, gig khususnya..berbagai2 ragam dapat di lihat dr pelbagai sudut. Ape yg aku lihat kt sni (Malaysia), macam ade zaman. Bile zaman ni tgh naik, geng2 ni je la yg slalu nampak..ble zaman2 yg tu plak naik, haa..geng2 tu plak take turn. Ini semua lumrah. Xde siapa yg bersalah pon. Cuma kadang2 kite akan rase tiada variasi. Tapi x perlu la nk membenci kn? DENGKI, IRI HATI, tak bleh tgk org senang..sikap yg amat tebal dlm masyarakat kita. Khususnya MELAYU. Salah ke aku ckp ni? aku rase x. Maybe ramai yg sependapat dgn aku. Aku Melayu. Dan aku mmg notice benda ni. Cakap sana cakap sni. Siapa yg betol? Semua x betol. Hehe.

Bercakap tentang "scene muzik bawah tanah" kite ni.. Seberapa TRUE kah anda? Boleh jawab? Rase nye xde. Aku pon x TRUE. Kadang2 semangat yg melampau2 sampai buat kite lupa diri. Lupa semua. Lupa asal usul. Marah org sana sini sbb bertentangan ideology. TRUE? Cermin diri. Kena sentiasa cermin diri. Lebih tepat, Muhassabah diri. Ustaz aku slalu ckp. xtau maksud g google or cari kamus. Ini bukan limited hanya pada hukum agama ok. Ni perkataan umum. Supaya diri kite boleh berfikir sebaik2 nye. Supaya diri kite x melontar ckp2 yg membabi buta. Kite bukan omputih. Kite org Melayu. Aku Melayu, kau Melayu. Aku Islam, kau...? Lain cerita. TAPI, hormat kena ada. Aku bkn nk bersyarah. Aku bkn nak tunjuk bagus. Aku bkn TUHAN. Aku hanya meluahkan apa yg ada di benak hati. Tersinggung? Aku xde nk singgung siapa2. Sendiri minum kopi pakai arang, dia yg rasa pahit.

Sekarang, bukan macam dulu. Dulu banyak mesej. Banyak yg ingin disampaikan. Banyak yg ingin diperjuangkan. HAK sebagai manusia. Sekarang, Style & Famous. Itu sahaja. Siapa yg salah? Tiada siapa yg salah. Dulu byk penindasan yg NYATA. Sekarang kurang. Bkn mcm luar negara. Bom sana Bom sini. Corrupt sana Corrupt sini. Malaysia pon ada corruption..at least, bersyukur lah tiada bom yg meletop atas rumah anda. Nampak dunia skrg? Teruk? Benar. Nak mngubah dunia? Nak menentang sana sini? Sekali lagi, lihat lah cermin, lihat lah diri sendiri.

This world is cruel and unfair. THINK AGAIN.
Adil kah anda dengan dunia? Baik kah anda dengan dunia?

God is cruel and unfair. THINK AGAIN.
Adil kah kau dengan Tuhan? Syg kah kau dengan Tuhan?

Get back to your sense. I am not a judge. I am not GOD.
I'm not a perfect human being..but i am learning about living.
This is just a reminder for myself..and for anyone out there that understands it.

No comments: