About

Pages

Aug 4, 2011

Barakah Ramadhan

Hey guys. Tgk tajuk je mesti ingat gua nk berhujah ustad-ustad kn?
haha actually x la sgt. Gua sebenarnya nak berkongsi perkara yg rare berlaku terhadap gua beberapa hari lepas.

Seperti yg sedia maklum oleh follower2 twitter, blog or tumblr gua, gua kehilangan handphone Blackberry Curve 8520 sekitar hujung bulan June lepas. Kehilangan tersebut adalah akibat kecuaian gua yg tak menyimpan phone elok2 dlm poket seluar ketika menunggang motosikal.

Namun keajaiban berlaku di awal bulan Ramadhan ni. Secara tak sengaja, ada someone yg pegang phone gua yg hilang nih. Gua dapat detect dalam laman twitter gua.

Yg type secara normal tu gua. Yg huruf kecil besar tu mamat yg pegang phone gua, Rudy.


So kalo tgk lampiran di atas, ape kejadahnye gua tweet dgn diri sndiri?
Hakikatnye, ada someone yg da login Ubersocial (aplikasi twitter selain Twitter for BB) gua secara x sengaja mnggunakan phone Curve 8520 gua tu.
Macam mana gua tau? sbb gua pakai Curve 3G 9300, dan kalo kite view Ubersocial melalui phone, akan ada "via Ubersocial".
So mamat ni dikenali sebagai Rudy. Dia x sengaja login. Sbb dia da aktifkan BIS dia, secara automatik dia bleh login Ubertsocial gua yg semestinya x di logout since jatuh.
Ini jugak membuktikan yg phone tersebut bukan dibeli di kedai. Sbb kalo phone tu da dijual ke kedai phone lepas hilang dr gua, org kedai phone tu akan format phone tu supaya semua data dlm tu hilang mcm phone brand new. Means if user baru nak pakai, dia aku key in password baru utk applikasi2 yg dia nak pakai.

Gua masih simpan PIN number Curve 8520 gua tu. So gua add blk dekat Curve 3G gua ni. And then dia approve. Gua talk la dgn dia elok2. Tanya mana dapat phone bla bla bla.
Alhamdulillah dia ni jujur orangnya. Satu keajaiban bagi gua. Gua mintak number phone dia dan dia bg.
Gua berbincang dengan dia mcm mana nak setel.

Dari cerita dia, phone tu dr kawan dia. Si Rudy ni excited bila kawan dia nk swap mati phone Curve 8520 ni dengan Nokia 5800 milik Rudy. Tp benda tu sebulan sblm gua detect benda ni. Rudy explain pada gua yg dah sebulan dia pakai, baru hari tu dia tau nk guna. Dan dari situ gua suspek, mmg kawan dia tu da jual phone Nokia dia.

Long story short, gua dapat setel baik dengan si Rudy ni. Masing puas ati. Dan gua honest ckp gua kesian dekat Rudy ni sbb da kene game dgn kawan sndiri. Gua xtau la gua yg bodoh atau gua mmg ada naluri yg si Rudy ni bukan niat dia nk tipu gua. Kitorang meet up. Dan dia rasa bersalah pulak. Gua buat deal baik2 dengan dia.
Gua deal if dia nak phone Curve 8520 tu, dia boleh amek, tp bersyarat. Gua nk dia bayar gua RM100 dan gua wipe semua data gua dalam phone tu supaya dia bleh pakai mcm brand new. At least gua let go phone tu dengan cara btol even gua x dapat balik. ATAU, if dia xnk phone tu, gua bagi dia HTC Touch Viva gua. Sbb gua kesian dia da xde handphone lpas kene game dgn kawan dia yg bangang, Mmg rezeki kawan dia jual henpon Nokia tu aku haramkan.

In the end, Rudy ni dengan baik hatinya pulang kan Curve 8520 aku. Kire swap dengan HTC Touch Viva aku tu la. Dan aku rasa perkara ni adalah amat rare skali.
Kalo org tanya kenapa aku x let go je? Sbb smartphone kot...kalo bodo Nokia 3310 xpe la bang. Saya bukan org kaya pon. Ok?

And one more thing, org yg jumpa phone aku tu, dia ada peluang nk return balik sbnrnye. Data aku semua ada dalam tu. Dia boleh return blk. Tp dia xbuat. So mmg haram la kn?
Aku tau dalam dunia susah nak jumpa org mcm si Rudy ni. Tp aku percaya masih ada.
Ini lah keberkatan Ramadhan mungkin. Wallahuallam.

Kiri: Curve 3G 9300  Kanan: Curve 8520

Macam bangan sebnarnye aku pakai dua smartphone Blackberry ni. Aku maybe aku tolak Curve 8520 ni.
Sbb casing and keypad dia agak teruk kesan jatuh atas jalan. Namun sistem dia masih berfungsi.
Maybe aku akan tukar casing dia sblm tolak or tggu aku dapat phone bru utk number kegunaan kerja aku ni.

Well then, itu sahaja. Selamat Berpuasa guys!

5 comments:

Kc Kasedah said...

mmg rare gilaaa kejadian ini. syukur alhamdulillah ko jumpa manusia mcm Rudy tu. alhamdulillah sekali lagi :)

Melati Shaari said...

semoga Rudy dilimpahi rezeki di bulan ramadhan ini :]

Buyoq said...

x sesia kan kita punya bergosip n bersiasat aritu ? hahaha

ANXP said...

haha tu la psl.

zawani said...

aku kagum dengan rudy. bukan senang nak jumpa org mcm dia lagi.