About

Pages

Jul 25, 2010

Bands/Albums Review Pt. III

Hye guys! Memang da lama aku x buat review. Semuanya disebabkan terlalu busy bekerja dan x sempat nak revision utk band2 yg aku nk review. Anyway, here it is. Another 7 of my fav, including old and new bands that keep playing in my playlist. This is just my personal review and i'm totally not a pro. So just sit back, relax with open minded mentality and enjoy reading okay! :)

Before We Forget
This is a really good band. sebuah band yg simple dan senang nk di layan. Mengetangahkan genre Southern Rock dan Screamo. Mempunyai sebuah demo berjudul A Failed Attempt at Perfection di sekitar 2007 yg memuatkan 5 lagu. Kemudian sekitar 2008 mereka berjaya meriliskan album full length berjudul L.T.D, yg memuatkan 10 lagu. Baru2 ini diorg da mengambil vokalis baru. Kemungkinan vokalis lama diorg terlalu "emo" gayanya. haha. aku pon xtau sbb x dpt cr info pasal ni. Bleh search d youtube utk Official Video for the song called "So What's the Plan". Give it a try guys!


 Divide The Sea
Another Southern Rock band. Element southern rock dan christ-metal telah d blend dengan baik. Struktur dan arrangement yg byk bermain dgn tempo dan guitar work yg agak pelik. Mmg syiok dilayan lah. Haha. Telah pon meriliskan album berjudul MAN (2010). Alunan muzik mereka agak similar dengan Norma Jean dan the Chariot tp lebih light. Boleh search di myspace atau Youtube utk cuba test try. Hehe.





 Vanna
Post-Hc band yg sudah agak lama bertapak. Mereka juga sering menyelitkan sedikit sebanyak riff-riff berbaur Southern Rock walaupon pada asasnya mereka bukan band bergenre tersebut. Mempunyai 3 EP dan 2 studio album yg berjudul Curses dan A New Hope. Sebuah band yg berbaloi utk di layan.






 Protest The Hero
Band orang gila. haha. Antara top 10 fav band aku. Math-Metal merupakan genre pilihan mereka. Memang terbaik. Tak lekang dengan riff-riff membunuh. Lirik2 dalam lagu2 mereka yg kebanyakkan nya menyentuh hak2 asasi manusia dan berunsur politikal. Walaupon mereka mcm serius je bercerita pasal politik, namun mereka ni kelakar. Video clip pon semua kelakar2. Rody Walker bijak memainkan peranan sbg vokalis. Metal x semestinya bersuara ganas, dengar sendiri keunikkan suaranya. haha. mempunyai 3 buah EP iaitu Search for the Truth (2002), A Calculated Use of Sound (2003) dan Sequioa Throne Remix (2008). 2 buah studio album yg sudah berada dipasaran, Kezia (2005 dan Fortress (2008).

 The Early November
Haa..yg ni sebuah band yg agak lama. Membawakan genre Indie-Rock. X semestinye aku review yg keras2 je. hehe. Band ni actually da R.I.P tp lagu2 diorg masih lagi berada dalam playlist aku sbb mmg syiok layan2 mncari ketenangan. Paling epic pada aku rilisan diorg pada 2006 yg berjudul The Mother, the Mechanic and the Path. sbb apa? Sbb skali kuar, macam 3 album skali gus. Terbaik. Jika ingin kan sesuatu yg beremosi lembut utk lari dari hiruk pikuk hardcore mahupon metal, cubalah the Early November. hehe.



 The Juliana Theory
Sebuah band rock yg aku dengar since sekolah. Band yg dah melalui banyak fasa termasuk lah dah r.i.p kemudian reunion la ape la. Macam2..tp yg penting, lagu2 diorg mmg best. EMOSI. Suatu perasaan yg xbleh lari dari aku..haha. Tak kire emosi keras atau lembut. Band ni mmg salah satu band pilihan aku. Bermula sekitar 1997-1998. Banyak gila rilisan diorg. Lagu pertama yg aku dgr dari diorg berjudul Don't Push Love Away yg dipetik dari album Emotion Is Dead. Bleh search lagu2 diorg di myspace, youtube dan segala info di wikipedia. Internent di hujung jari anda. hehe.

 Memphis May Fire
Southern Rock lagi! Seperti band Before We Forget, MMF juga menerapkan element post-hc/Screamo. Namun riffing2 mereka lebih membunuh dan lebih rock!! Addicted jugak lah aku ngan diorg ni. haha! Telah pon meriliskan EP Self-Titled (2007) dan studio album berjudul Sleepwalking. Dalam tempoh itu line-up diorg mmg bertukar abis! Namun perubahan itu berbaloi sbb album Sleepwalking pada aku mmg mantap. Dan rezeki mereka jugak sbb lagu Ghost in the Mirror telah diambil sebagai soundtrack filem SAW VI. Enjoy listening to this band.



Alright. That's all for now. Pada yg suka follow aku buat review un-professional ni thanks banyak2 and sorry coz x banyak sgt da aku cite pasal band2 dan album2 review. Aku x cukup masa dan jugak x sempat nk cr bahan2 utk di review. haha. Anyway thanks for following this stupid blog guys. Till next fuckin' time!

No comments: